Suzuki lanceert de nieuwe GSX-R1000R

Gebouwd voor prestaties en puur sportief rijplezier
Suzuki GSX-R1000R: de nieuwe generatie van een icoon
In 2025 viert de GSX-R-familie haar 40-jarig jubileum en is het bijna een kwart eeuw geleden dat de eerste GSX-R1000 werd geïntroduceerd. Omdat de rijomstandigheden zich voortdurend ontwikkelen, is de GSX-R1000 blijven evolueren. De nieuwe Suzuki GSX-R1000R legt op alle fronten de lat hoger met prestaties, betrouwbaarheid en puur rijplezier. Prestaties die sinds 2001 hebben geleid tot talloze overwinningen, zoals niet minder dan 15 FIM Endurance World Championship-titels.
Om de tijd en de concurrentie voor te blijven, is de GSX-R1000R voor modeljaar 2025 geüpdatet zodat hij voldoet aan de nieuwste emissie- en geluidsnormen. Ook zijn de updates gericht op het vergroten van het rijplezier en de prestaties, met onder andere geavanceerde elektronische regelsystemen die de rijder ondersteunen. Deze kunnen de prestaties van de motor optimaal afstemmen op persoonlijke voorkeuren en rijomstandigheden. De GSX-R1000R wordt volledig straatlegaal geleverd, klaar voor de mooiste wegen.

Motorische verbeteringen en optimalisaties
Om de verbrandingsefficiëntie te verbeteren, zijn alle onderdelen en het inlaat- en uitlaatsysteem van de viercilinder motor met een inhoud van 999,8 cm3 geoptimaliseerd:
- De cilinderkop en in- en uitlaatpoorten zijn aangepast voor een hogere efficiëntie. De koelvloeistof circuleert sneller door de cilinderkop dankzij gladder gevormde kanalen. Daarom is minder koelvloeistof nodig en dat scheelt gewicht.
- Een efficiënte, gebogen radiator met dubbele elektrische ventilatoren levert uitstekende koeling en is compacter vormgegeven.
- Nieuwe brandstofinjectoren met acht gaten vervangen het vorige tiengats ontwerp ter ondersteuning van Euro 5+ emissienormen. De brandstofpomp levert een hogere druk.
- Het Ride-by-wire elektronisch geregeld gasklepsysteem verbetert het stationair toerental en de vermogensafgifte, met een grotere diameter (48 mm i.p.v. 46 mm) en dubbele injectoren per cilinder.
- Nieuwe inlaatkelken verbeteren het vermogen bij hoge toerentallen. Plus Grote Suzuki Ram Air Direct (SRAD) luchtinlaten naast de koplamp.
- De zuigers zijn opnieuw ontworpen om de compressieverhouding te verhogen van 13,2:1 naar 13,8:1.
- De uitlaatklepdiameter is vergroot van 24 mm naar 25 mm.
- Gewichtsreductie van de zuigers van 3 gram en meer duurzaamheid door een aangepast ontwerp van de onderzijde.
- Een bredere nieuwe nokkenasketting vermindert wrijvingsverliezen. De Suzuki Racing Variable Valve Timing (SR-VVT) is hierop aangepast en geoptimaliseerd om samen te werken met een nieuw nokkenasprofiel.
- De krukas is opnieuw ontworpen met dikkere lagers en een aangepaste krukasbehuizing.
- Een nieuw 4-2-1-uitlaatsysteem met slankere titanium uitlaatdemper draagt bij aan prestaties en uitstraling. Het volume van de uitlaatdemper is verminderd van 8,3 naar 5,5 liter, zonder prestatieverlies.
- De grotere elliptische katalysator dichter bij de motor zorgt voor snellere opwarming en schonere uitstoot. Samen met twee lambda O₂-sensoren die bijdragen bij aan het voldoen aan Euro 5+.
Suzuki Drive Mode Selector & Smart TLR Control
De rijmodi van de Suzuki Drive Mode Selector zijn opnieuw gekalibreerd voor optimale prestaties onder wisselende weers- en wegomstandigheden. Nieuw voor de GSX-R is Smart TLR Control met:
- Suzuki Traction Control System (STCS) met 10 standen (ook uit te schakelen) monitort wielslip, motortoerentallen, gasstand, versnellingspositie én hellingshoek via een IMU die over 3 assen die 6 richtingen meet.
- Lift Limiter beperkt ongewild omhoogkomen van het voorwiel.
- Roll Torque Control helpt bij tractiebehoud in bochten.
Smart TLR Control wordt aangevuld met verbonden rijhulpen van het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S). Dat zijn:
- Launch Control zorgt voor een perfecte start vanaf stilstand.
- Bi-directional quickshifter voor zeer snel en trefzeker schakelen zonder de koppelingshevel te hoeven bedienen.
- Motion Track Brake System ondersteunt stabiel remmen in bochten.
- Slope Dependent Control System beperkt het liften van het achterwiel bij sterk afremmen helling afwaarts.
- Suzuki Easy Start System voor starten met één druk op de startknop.
- Low RPM Assist voor makkelijk wegrijden uit stilstand.
- Suzuki Clutch Assist System (SCAS) voor lichte bediening van de koppeling.
Om alle elektronische componenten en rijhulpsystemen te voorzien van voldoende stroom en een stabiele boordspanning is gekozen voor een nieuwe P-series lithium-ion accu van Eliiy. Die biedt een hogere betrouwbaarheid, minder gewicht en een langere gebruiksduur.



Designed to Perform, Built to Thrill
Het ontwerp van de nieuwe GSX-R1000R draait volledig om aerodynamica, doorontwikkeld in windtunnels en op het circuit. Het thema “Solid & Sleek” staat voor pure functionaliteit met een op racemotoren geïnspireerde vorm. Als optioneel accessoire zijn door het Team Suzuki CN Challenge ontworpen en van “dry-carbon” gemaakte winglets beschikbaar, die voor meer neerwaartse kracht zorgen bij hoge snelheid.
Als hommage aan het 40-jarig bestaan van de GSX-R-reeks, wordt het nieuwe model geleverd in drie kleurcombinaties. De kleuren grijpen terug op iconische GSX-R-racekleuren uit het verleden. Daarnaast zijn er speciale 40th Anniversary-logo’s en decals op de tank, de zijkanten en zelfs op de contactsleutel. Ook is er een GSX-R-logo op het zadel en op de uitlaatdemper. Bovendien zijn de remklauwen goudkleurig geanodiseerd afgewerkt.
De beschikbare kleurcombinaties:


