Suzuki maakt prijzen bekend van de nieuwe DR-Z4S Dual Sport en de DR-Z4SM Supermoto

De DR-Z4S en DR-Z4SM werden eind 2024 gepresenteerd als volledig nieuwe toevoegingen aan het Suzuki-motorgamma. Ze delen dezelfde technische basis, maar zijn elk ontworpen met een eigen karakter en gebruiksdoel. Zowel de Suzuki DR-Z4S als de Suzuki DR-Z4SM is leverbaar vanaf 9.999 euro. Beide modellen zijn per direct te bestellen.

Twee modellen, twee karakters
De DR-Z4S is ontworpen als een echte Dual Sport-motorfiets, ontwikkeld volgens het ‘Ready 4 anything’-concept. Dit concept staat voor maximale veelzijdigheid: of je nu kiest voor een avontuurlijke rit over onverharde paden of een ontspannen toertocht over de openbare weg, de DR-Z4S is er klaar voor. Met een hoge zitpositie, langere veerweg en een 21-inch voorwiel biedt hij optimale controle en comfort in uiteenlopende omstandigheden. Deze geometrie, gecombineerd met een rechte zithouding en bredere voetsteunen, maakt hem uitermate geschikt voor off-road avonturen en onverharde paden. De vering is afgestemd op ruige ondergronden, met een royale veerweg van 280mm voor en 296mm achter, en een bodemvrijheid van 300mm. De banden zijn voorzien van grove nokken voor optimale grip op losse ondergrond, terwijl het volledig uitschakelbare ABS extra controle biedt in uitdagende omstandigheden.

De DR-Z4SM daarentegen is geoptimaliseerd voor sportief straatgebruik en het supermotard-circuit. Met 17-inch wielen, een lagere zithoogte en een meer naar voren gerichte zichthouding biedt hij een agressieve rijpositie die uitnodigt tot dynamisch sturen. De vering is korter en strakker afgestemd, met een veerweg van 260mm voor en 277mm achter, en een bodemvrijheid van 260mm. De Dunlop SPORTMAX Q5A banden zijn speciaal ontwikkeld voor dit model en zorgen voor maximale grip en wendbaarheid op asfalt, zelfs onder natte omstandigheden. De DR-Z4SM heeft een uitgesproken sportief karakter, waarbij het ABS op de achterrem uit schakelbaar is voor extra controle in scherpe bochten en snelle accelaraties.

Vernieuwd motorblok: krachtig en efficiënt
Beide modellen worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkeld 398cc vloeistof gekoeld DOHC-eencilinderblok. Dit motorblok is ontworpen met het oog op een optimale balans tussen prestaties en controleerbaarheid. Dankzij onder meer dubbele bougies, een 10-gats injector en Suzuki’s Ride-by-Wire-technologie levert de motor een lineaire gasrespons en voldoet hij aan de strenge Euro 5+-emissienorm.
Met een vermogen van 28kW (38 pk) bij 8.000 t.p.m. en een koppel van 37 Nm bij 6.500 t.p.m. biedt het blok krachtige prestaties, zowel op de weg als in het terrein. Lichtgewicht titanium inlaatkleppen en holle, met natriumgevulde uitlaatkleppen dragen bij aan een efficiënte verbranding en een levendig karakter. Nieuwe zuiger- en carterdesigns zorgen bovendien voor 20% minder mechanische verliezen.



Geavanceerde technologie en rijhulpsystemen
De DR-Z4S en DR-Z4SM zijn uitgerust met het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), dat onder meer bestaat uit 3 rijmodi (SDMS), 3 standen tractiecontrole (STCS) waaronder een speciale G-modus voor offroadgebruik, en twee standen ABS en speciaal voor de DR-Z4S een compleet uit schakelbaar ABS – een primeur voor Suzuki. Ook een slipper clutch, Suzuki Easy Start en volledig instelbare vering maken deel uit van de standaarduitrusting.